Responsive image

India: buitengesloten kinderen wordt onderwijs onthouden

Schoolautoriteiten in India discrimineren voortdurend kinderen uit gemarginaliseerde gemeenschappen waardoor hen het recht op onderwijs wordt ontzegd, aldus Human Rights Watch in een nieuw rapport. Vier jaar nadat een ambitieuze onderwijswet – de Right to Education Act – in India van kracht werd die gratis onderwijs voor alle kinderen tussen 6 en 14 jaar garandeert, is bijna ieder kind ingeschreven. Maar bijna de helft zal voortijdig de basisschool verlaten.

Het 77 pagina’s tellende rapport ‘They Say We’re Dirty’: Denying an Education to India’s Marginalized (“‘Men Zegt Dat We Smerig Zijn’: India’s buitengeslotenen wordt  onderwijs onthouden”), documenteert discriminatie van Dalit, tribale en  moslim kinderen door de onderwijsautoriteiten in vier Indiase  deelstaten. De discriminatie leidt tot een ongewenste sfeer die kan  leiden tot spijbelen en uiteindelijk tot het niet meer naar school gaan  van het kind. Er zijn geen afdoende controlemogelijkheden om kinderen  die onregelmatig naar school gaan, op het punt staan die te verlaten of  die al zijn afgehaakt te identificeren of te achterhalen.

“India’s immense plan om al haar kinderen onderwijs te geven loopt kans  slachtoffer te worden van diepgewortelde discriminatie door leraren en  ander schoolpersoneel tegenover armen en gemarginaliseerden,” zegt Jayshree Bajoria,  India-onderzoeker en auteur van het rapport. “In plaats van kinderen  uit risicogroepen, die vaak de eerste in hun familie zijn die ooit een  stap binnen een klaslokaal zetten, te stimuleren, worden ze door leraren  vaak verwaarloosd of zelfs mishandeld.”

>> Lees meer
>> Download het rapport ‘They Say We’re Dirty’: Denying an Education to India’s Marginalized

Also read