Responsive image

‘Duurzaamheid schoenmerken zakt weg’

Doordat Rank a Brand haar criteria na 3 jaar heeft aangescherpt zijn de schoenenmerken verder weggezakt in de ranglijst. Meer dan 80% van de onderzochte merken krijgt vooralsnog een negatief koopadvies. Van de grote merken scoren alleen Birkenstock en Timberland redelijk. Het sneakermerk Ethletic, dat vooral online verkrijgbaar is, staat op nummer 1. Bekende merken zoals Dolcis, Manfield, van Lier en Geox hebben gedurende het onderzoek aangegeven dat zij dit jaar betere prestaties bekend zullen maken.

Ondoorzichtig

De  lage scores zijn deels te verklaren uit het gebrek aan transparantie, terwijl de kledingsector wél steeds meer inzicht geeft. De lage scores van chique merken zoals van Bommel en Fred de la Bretoniere zijn opvallend. Deze merken staan er namelijk om bekend dat ze hun leer en schoenen in Europa produceren, maar zij laten na om volledig inzicht  geven in de productieketens. “Consumenten die op zoek zijn naar  verantwoord gemaakte schoenen kunnen er ook bij deze merken niet zomaar  vanuit gaan dat het schoeisel op een eerlijke manier wordt gemaakt. Een  marketingverhaal is niet genoeg, bedrijven moeten gewoon transparant  worden over de productie”, aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.

Ook opvallend is dat alternatieve merken zoals Toms en El Naturalista zich als wereldverbeteraar profileren, maar onvoldoende hard maken dat hun  schoenen op een eerlijke manier worden gemaakt. Bekijk de volledige ranglijst hier.

>> Zie Rank a Brand’s schoenenupdate 2015

Also read

  • Aankondiging wet voor verantwoord ondernemen is goed nieuws

    06/12/2021

    Minister De Bruijn (D66) heeft aangekondigd dat het kabinet de invoering van een Nederlandse wet voor verantwoord en duurzaam ondernemen gaat voorbereiden. Met deze wetgeving zet Nederland een grote stap om mensenrechten en het milieu in wereldwijde waardeketens te beschermen. Het kabinet draagt hiermee bij aan het voorkomen van misstanden in ketens, zoals kinderarbeid. Het […]

    Read more

  • Nederland heeft ook een verplichting om zich in te zetten voor het bestrijden van kinderarbeid

    22/11/2021

    Het aantal kinderen dat noodgedwongen moet werken is opgelopen tot 160 miljoen, een stijging van 8,4 miljoen kinderen in de afgelopen vier jaar. Door de gevolgen van de coronacrisis en lockdowns lopen nog eens miljoenen kinderen, vooral in armere landen, extra risico om te moeten gaan werken. Veel ouders verloren werk en inkomen en wereldwijd bleven […]

    Read more

  • MKB Nederland onderneemt actie tegen kinderarbeid

    22/10/2021

    Op 10 oktober is de landingspagina www.ondernemen.nl/tegen-kinderarbeid gelanceerd. Dit project is een initiatief van MKB Nederland en VNO-NCW met als doel om (MKB) ondernemers bewust te maken van de kans op kinderarbeid in de keten en handelingsperspectief te bieden in het zetten van stappen tegen kinderarbeid. Ondernemers kunnen op de website een scan doen om […]

    Read more