Responsive image

‘Duurzaamheid schoenmerken zakt weg’

Doordat Rank a Brand haar criteria na 3 jaar heeft aangescherpt zijn de schoenenmerken verder weggezakt in de ranglijst. Meer dan 80% van de onderzochte merken krijgt vooralsnog een negatief koopadvies. Van de grote merken scoren alleen Birkenstock en Timberland redelijk. Het sneakermerk Ethletic, dat vooral online verkrijgbaar is, staat op nummer 1. Bekende merken zoals Dolcis, Manfield, van Lier en Geox hebben gedurende het onderzoek aangegeven dat zij dit jaar betere prestaties bekend zullen maken.

Ondoorzichtig

De  lage scores zijn deels te verklaren uit het gebrek aan transparantie, terwijl de kledingsector wél steeds meer inzicht geeft. De lage scores van chique merken zoals van Bommel en Fred de la Bretoniere zijn opvallend. Deze merken staan er namelijk om bekend dat ze hun leer en schoenen in Europa produceren, maar zij laten na om volledig inzicht  geven in de productieketens. “Consumenten die op zoek zijn naar  verantwoord gemaakte schoenen kunnen er ook bij deze merken niet zomaar  vanuit gaan dat het schoeisel op een eerlijke manier wordt gemaakt. Een  marketingverhaal is niet genoeg, bedrijven moeten gewoon transparant  worden over de productie”, aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.

Ook opvallend is dat alternatieve merken zoals Toms en El Naturalista zich als wereldverbeteraar profileren, maar onvoldoende hard maken dat hun  schoenen op een eerlijke manier worden gemaakt. Bekijk de volledige ranglijst hier.

>> Zie Rank a Brand’s schoenenupdate 2015

Also read

  • Test je kennis en teken de petitie van ONE !

    11/02/2021

    Wist je dat maar liefst 90 procent van de tienjarigen in lage-inkomenslanden niet kunnen lezen en geen eenvoudige verhaaltjes of korte schooltest begrijpen? Door covid-19 worden dat er nog meer. Voor kinderen is dit bijzonder zorgwekkend. Zelfs een korte periode van afwezigheid van school kan grote gevolgen hebben voor hun leerprestaties. In de meest kwetsbare […]

    Read more

  • Het jaarverslag van het derde jaar van het goudconvenant is gepubliceerd

    21/01/2021

    Het jaarverslag van het derde jaar van het goudconvenant is gepubliceerd, klik hier om het jaarverslag te lezen. Stop Kinderarbeid is al vanaf het begin van het goud convenant betrokken om input te geven op het gebied van de bestrijding van kinderarbeid en het werken multi-stakeholder processen in deze strijd. Stop Kinderarbeid is een partner […]

    Read more

  • SER magazine: 5 lessen over de bestrijding van kinderarbeid in de kledingindustrie

    10/12/2020

    5 lessen over de bestrijding van kinderarbeid in de kledingindustrie Stop kinderarbeid in de kledingindustrie. Zes bedrijven uit het Convenant Duurzame Kleding en Textiel namen concrete stappen om kinderarbeid in India en Bangladesh uit te bannen. Akky de Kort, projectcoördinator namens Hivos, over de 5 belangrijkste lessen van dit project. Lees hier verder.

    Read more