India: buitengesloten kinderen wordt onderwijs onthouden
Schoolautoriteiten in India discrimineren voortdurend kinderen uit gemarginaliseerde gemeenschappen waardoor hen het recht op onderwijs wordt ontzegd, aldus Human Rights Watch in een nieuw rapport. Vier jaar nadat een ambitieuze onderwijswet – de Right to Education Act – in India van kracht werd die gratis onderwijs voor alle kinderen tussen 6 en 14 jaar garandeert, is bijna ieder kind ingeschreven. Maar bijna de helft zal voortijdig de basisschool verlaten.
Het 77 pagina’s tellende rapport ‘They Say We’re Dirty’: Denying an Education to India’s Marginalized (“‘Men Zegt Dat We Smerig Zijn’: India’s buitengeslotenen wordt onderwijs onthouden”), documenteert discriminatie van Dalit, tribale en moslim kinderen door de onderwijsautoriteiten in vier Indiase deelstaten. De discriminatie leidt tot een ongewenste sfeer die kan leiden tot spijbelen en uiteindelijk tot het niet meer naar school gaan van het kind. Er zijn geen afdoende controlemogelijkheden om kinderen die onregelmatig naar school gaan, op het punt staan die te verlaten of die al zijn afgehaakt te identificeren of te achterhalen.
“India’s immense plan om al haar kinderen onderwijs te geven loopt kans slachtoffer te worden van diepgewortelde discriminatie door leraren en ander schoolpersoneel tegenover armen en gemarginaliseerden,” zegt Jayshree Bajoria, India-onderzoeker en auteur van het rapport. “In plaats van kinderen uit risicogroepen, die vaak de eerste in hun familie zijn die ooit een stap binnen een klaslokaal zetten, te stimuleren, worden ze door leraren vaak verwaarloosd of zelfs mishandeld.”
>> Lees meer
>> Download het rapport ‘They Say We’re Dirty’: Denying an Education to India’s Marginalized